dimecres, 11 de novembre del 2015

Eina d'Avaluació de Materials Didàctics Multimèdia

Un dels treballs que farem en aquesta assignatura serà realitzar un material didàctic multimèdia per infants d’Educació Infantil. Per tal de començar a veure com ha de ser un bon material multimèdia amb una bona qualitat educativa la següent activitat d’aquest blog tracta d’avaluar un joc multimèdia. Jo avaluaré un joc que he trobat i no coneixia però que m’ha semblat que està bastant bé.

1)      IDENTIFICACIÓ I CATALOGACIÓ


§  Títol: Juegos digitales interactivos. Proyecto Papelillos de Educación Infantil.

§  Autor: María Dolores Campuzano Valiente

§  Breu descripció d’aquest: “Papelillos. Educación Infantil de 5 años” és un projecte que conté una bona quantitat de jocs educatius interactius, en diverses àrees, complementaris al material didàctic de l’Editorial Algaida per aquest nivell. Es tracta d’activitats atractives visualment i també construïdes didàcticament. Aquesta editorial compta amb un projecte igual que aquest també per infants de 4 anys i un altre per 3 anys. També amb altres recursos per infants de 0-2 anys. http://www.algaida.es/area/educacioninfantil/index.html

§  Continguts: Treballa diferents continguts (matemàtics, llenguatge, musicals...).

§  Idioma: Castellà.

§  Destinataris: Infants de 5 anys (Segon cicle).


2)      OBJECTIUS:
Convé conèixer els objectius del material, entenent com a tals el seu ús i les competències conceptuals, procedimentals i actitudinals que intenta ajudar a assolir.

OBJECTIU DESTINAT A:
NO
§  Reforçar els conceptes
X
§  Millorar les estratègies d'aprenentatge
X
§  Assolir noves destreses (procediments)
X
§  Motivar l'alumne
X
§  Que l'alumne reforci la comunicació
X
§  Entretenir
X
§  Millorar les habilitats digitals (TIC)
X

3)      ANÀLISI DEL MATERIAL:

Anàlisi des de diferents dimensions:

3.1)  Aspectes tècnics i de disseny
a) Aparença:
NO
s  La interfície és visualment agradable?
X
s  El material presenta algun tret innovador?
X
s  Hi ha bona relació entre text/multimèdia
X
s  Els elements visuals presenten qualitat?
X
s  Existeix un bon contrast entre els diferents elements multimèdia del material?
X
s  La llegibilitat del text que incorpora el material és adequada?
X

  
b) Elements multimèdia (so, imatge i vídeo):
NO
s  Els elements són motivadors?
X
s  S'han incorporat vídeos?
X
s  S'ha incorporat àudio?
X
s  És pertinent la incorporació de l'àudio?
X
s  Les imatges utilitzades són les adequades?
X
s  Existeix qualitat tècnica en els elements multimèdia utilitzats?
X

c) Interactivitat:
NO
s  El material permet una mobilitat entre els diferents apartats de manera fàcil?
X
s  Existeixen botons i menús que faciliten la navegació?
X
s  Existeixen opcions per a continuar o finalitzar?
X
s  Els enllaços es distingeixen de la resta en base al color o a alguna altra característica?
X
s  Els enllaços estan actius i no són orfes?
X

  
3.2)   Aspectes pedagògics i funcionals

a) Aspectes funcionals:
NO
o   El material fomenta la participació?
X
o   Afavoreix el control de l'aprenentatge?
X
o   Es tracta d'un recurs adaptatiu?
X
o   Es tracta d'un recurs flexible?
X
o   Es tracta d'un recurs “usable”?
X
o   Existeix possibilitat de feedback i retroalimentacions?
X
o   Permet ser actualitzat de manera fàcil i ràpida?
X
o   Proposa exercicis d'aprenentatge?
X
o   Proposa exercicis d'avaluació?
X
o   Incorpora material complementari?
X
o   Delimita clarament els rols de treball?
X
o   És un material obert?

X

b) Aspectes pedagògics i/o socials:
NO
o   Incita a l'autoaprenentatge?
X
o   Estimula processos creatius?
X
o   Possibilita que els alumnes preguin la iniciativa en les discussions?
X

o   Utilitza una terminologia adequada?
X
o   Planteja tant tasques obertes com guiades?
X
o   És original i planteja dubtes a resoldre?
X
o   Ajuda a l'aprenentatge per error?
X
o   Existeix ajuda constant en el material per fer un aprenentatge coherent?
X
o   Fomenta l'aprenentatge "en funció de les capacitats de l'alumne"?
X

c) Anàlisi de continguts:
NO

o   El tipus de material i a qui va dirigit queda clar des del primer moment?
X

o   Els objectius estan redactats de forma adequada i queden clars des de l'inici?
X

o   Les instruccions d'ús i els mecanismes d'ajuda són fàcils d'entendre?
X

o   La informació és pertinent, rellevant i actualitzada?
X

o   L'organització és adequada?
X

o   Hi ha errors ortogràfics?
X

o   Hi ha errors semàntics?
X

o   El vocabulari que s'utilitza és fàcil d'entendre?
X

o   Les activitats tenen relació directa amb els objectius i continguts?
X

o   Existeixen materials complementaris?
X
     


4)      PROPOSTES I SUGGERIMENTS:

En els jocs d’aquest recurs quan l’infant s’equivoca sona un “click” que indica que no està bé o, fins i tot, en alguns jocs no et deixa equivocar-te, ja que només et permet clicar damunt el objecte bo. Considero que un infant s’ha de poder equivocar i veure que no està bé i que hauria d’haver un audio que li indiques que no va pel camí correcte i que ho torni a intentar. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada