dijous, 5 de novembre del 2015

Reflexió de les possibilitats i limitacions del software educatiu a l'aula

Primer de tot, m'agradaria destacar que actualment tota la societat està en continu canvi en referència a les noves tecnologies. Aquesta transformació també afecta d'una manera molt important a l'àmbit educatiu on ja no només trobem la Xarxa com un centre de recursos i eines, sinó que ara s'ha convertit en una plataforma per treballar amb aquests recursos.

Per aquest motiu, personalment considero que cal aprofitar totes les oportunitats que ens ofereix la Xarxa i el software educatiu i esprémer-les al màxim a les aules. Abans d'explicar les possibilitats que penso que ens ofereix el software educatiu, m'agradaria dir que Sanchez (1999) el defineix com qualsevol programa computacional on les seves característiques estructurals i funcionals serveixin de suport al procés d'ensenyar, aprendre i administrar. Per tant, el considero un mitjà d'ensenyament-aprenentatge important en la formació dels infants i joves en tots els nivells d'educació.

D'una banda, penso que el software educatiu ens ofereix noves formes, estils i processos d'ensenyament-aprenentatge, no només per adquirir i assimilar coneixement, sinó per saber utilitzar-lo per arribar a una finalitat. Relacionat amb això, permet al professorat canviar la seva metodologia a les aules, fent més partícips i actius als infants de manera que ells mateixos a través del seu coneixement i aprenentatge puguin crear, reflexionar, compartir, cercar, interactuar, etc. I, a més, també permetrà treballar diverses àrees o continguts alhora. Tot això ho podran fer gràcies a tots els recursos i eines dels quals disposem com poden ser Blogs, aplicacions com Kodable, Wikis, programes com Popplet, Microsoft Word ...

D'altra banda, crec que el software educatiu ens ofereixen la possibilitat de treballar tant de manera individual com de manera col·lectiva a l'aula, la qual cosa afavoreix l'aprenentatge significatiu, la col·laboració entre els infants, que practiquin prova-error, que es comuniquin i ajudin entre ells, que aprenguin els uns dels altres. A més, considero que és una forma d'aprendre mentre es diverteixen i això els pot proporcionar una motivació. Així mateix, de la mateixa manera que canvia el paper de l'alumne també hi ha un canvi en el paper del mestre. Aquest ha de repensar la metodologia que utilitzarà a la seva aula gràcies a totes les possibilitats i la flexibilitat que li ofereixen els software educatius, i seguir formant-se i actualitzant-se en referència al seu coneixement sobre aquests, així podrà presentar als seus alumnes el millor material adequat a la seva maduresa cognitiva.

Seguidament, comentar que així com el software educatiu ens ofereix tantes possibilitats a l'aula, també ens pot suposar alguns problemes com l'addicció, en ser un element motivador pot crear addicció; els aprenentatges incomplets o superficials si no es treballa adequadament; ser utilitzat com a únic recurs i deixar d'utilitzar altres eines; la manca de coneixements informàtics per part dels docents; o la idoneïtat, el control o supervisió de la qualitat dels continguts dels recursos dirigits a Educació Infantil (hi ha que assegurar-se que el contingut del software és educatiu i adequat pel nivell dels infants). Jo, personalment, no crec que els punts anomenats anteriorment siguin limitacions del software educatiu, sinó alguns aspectes que el mestre ha de tenir en compte i molt presents a l'hora de presentar i utilitzar els recursos a l'aula. Considero que la responsabilitat de l'elecció apropiada dels recursos així com de l'ús que se li doni a aquests recau sobre els adults, en aquest cas sobre el mestre.

Finalment, a manera de conclusió, m'agradaria dir que penso que el docent és el factor clau en totes les possibilitats que ens ofereix el software educatiu. Crec que implantar a les aules i als centres els recursos que ens proporcionen les tecnologies i la Xarxa ens permet avançar, fer un procés de canvi, on el mestre i els alumnes poden treballar junts, aprenent els uns dels altres, donant pas al coneixement col·laboratiu . Però tot això no es pot donar sense una bona planificació i una formació contínua del docent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada