Primer
de tot, comentar que, segons la XTEC (Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya)
el Pla TAC (Pla de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement) és
un instrument per a l’administració
de les tecnologies al centre docent, és a dir, on es recullen
les característiques actuals del centre en relació a les TAC, es defineixen els
objectius i es planifiquen les actuacions que es duran a terme pel que fa als
aspectes organitzatius, didàctico-pedagògics i curriculars.
En
el Pla TAC la presa de decisions es realitza a partir de la responsabilitat
compartida en diferents àmbits: equip directiu, coordinació pedagògica,
coordinador/a TAC o comissió TAC, caps de departaments en el cas dels
Instituts, consell escolar, AMPA, etc. És a dir, que la concepció i l’aplicació
del Pla es va elaborant i gestionant per tal d’involucrar tota la comunitat educativa però
la funció de l'equip directiu és clarament de lideratge i d'impuls de tot el
procés.
L'aplicació d’aquest Pla permet efectuar un
diagnòstic del centre al voltant dels cinc temes següents, per a cadascun dels
quals s'han considerat tres àmbits de referència (aula, centre i entorn):
- Estratègia, lideratge i gestió.
- Usos curriculars.
- Competència digital docent.
- Seguiment, avaluació i millora.
- Infraestructures i serveis digitals.
Finalment, vull destacar la diferencia entre el
Pla TAC i el Pla TIC. Segons Jordi Adell un Pla TIC és “ponernos más o menos de acuerdo todos sobre qué vamos a
hacer con las TIC en el cole para remar en la misma dirección y que nadie se
quede en tierra. Empezaremos por averiguar dónde estamos y luego definir dónde
queremos llegar. Es evidente que si no sabemos dónde vamos podemos terminar en
cualquier sitio. Naturalmente hace falta conocer bien las TIC y saber qué se
puede hacer con ellas. Y estar dispuesto a cambiar prácticas. Si no, el plan no
hace ninguna falta”.
Per tant, la diferencia és que el Pla TIC es refereix a introduir i utilitzar les tecnologies en el centre (només com a simples eines) i el Pla TAC, en canvi, es refereix a posar les tecnologies al servei d’una millora en els processos d’ensenyament – aprenentatge, d’avaluació i d’organització i emprar les TIC com agent de canvi metodològic a l’entorn, al centre i a les aules educatives.
Per tant, la diferencia és que el Pla TIC es refereix a introduir i utilitzar les tecnologies en el centre (només com a simples eines) i el Pla TAC, en canvi, es refereix a posar les tecnologies al servei d’una millora en els processos d’ensenyament – aprenentatge, d’avaluació i d’organització i emprar les TIC com agent de canvi metodològic a l’entorn, al centre i a les aules educatives.
Webs utilitzades:
- http://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/platac/
- http://educacio.gencat.cat/documents/IPCNormativa/DOIGC/PEC_Tecnologies_aprenentatge.pdf
- http://elbonia.cent.uji.es/jordi/2011/06/12/el-plan-tic-o-tac/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada