diumenge, 29 de novembre del 2015

En què consisteix el Pla TAC de centre?

Primer de tot, comentar que, segons la XTEC (Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya) el Pla TAC (Pla de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement) és un instrument per a l’administració de les tecnologies al centre docent, és a dir, on es recullen les característiques actuals del centre en relació a les TAC, es defineixen els objectius i es planifiquen les actuacions que es duran a terme pel que fa als aspectes organitzatius, didàctico-pedagògics i curriculars.

En el Pla TAC la presa de decisions es realitza a partir de la responsabilitat compartida en diferents àmbits: equip directiu, coordinació pedagògica, coordinador/a TAC o comissió TAC, caps de departaments en el cas dels Instituts, consell escolar, AMPA, etc. És a dir, que la concepció i l’aplicació del Pla es va elaborant i gestionant per tal d’involucrar tota la comunitat educativa però la funció de l'equip directiu és clarament de lideratge i d'impuls de tot el procés.
L'aplicació d’aquest Pla permet efectuar un diagnòstic del centre al voltant dels cinc temes següents, per a cadascun dels quals s'han considerat tres àmbits de referència (aula, centre i entorn):
  1. Estratègia, lideratge i gestió.
  2. Usos curriculars.
  3. Competència digital docent.
  4. Seguiment, avaluació i millora.
  5. Infraestructures i serveis digitals.
Seguidament, dir que personalment considero que el Pla TAC sí que és necessari i important pel centre. Actualment podem veure com cada vegada més i més ràpid s’introdueixen les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) a les escoles i dels instituts, i no només des del punt de vista pedagògic sinó també pel que fa a l’organització de centre. Però és necessari que hi hagi un instrument o una eina que ens ajudi a regular, planificar i organitzar aquesta incorporació de les tecnologies. Per aquest motiu penso que incorporar el Pla TAC en el projecte educatiu de centre pot servir per facilitar la planificació i el funcionament d’aquest en referencia a les TIC de manera que aquest procés es desenvolupi de forma harmònica.

Finalment, vull destacar la diferencia entre el Pla TAC i el Pla TIC. Segons Jordi Adell un Pla TIC és “ponernos más o menos de acuerdo todos sobre qué vamos a hacer con las TIC en el cole para remar en la misma dirección y que nadie se quede en tierra. Empezaremos por averiguar dónde estamos y luego definir dónde queremos llegar. Es evidente que si no sabemos dónde vamos podemos terminar en cualquier sitio. Naturalmente hace falta conocer bien las TIC y saber qué se puede hacer con ellas. Y estar dispuesto a cambiar prácticas. Si no, el plan no hace ninguna falta”. 

Per tant, la diferencia és que el Pla TIC es refereix a introduir i utilitzar les tecnologies en el centre (només com a simples eines) i el Pla TAC, en canvi, es refereix a posar les tecnologies al servei d’una millora en els processos d’ensenyament – aprenentatge, d’avaluació i d’organització i emprar les TIC com agent de canvi metodològic a l’entorn, al centre i a les aules educatives.

Webs utilitzades:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada