dijous, 19 de novembre del 2015

Procés tecnològic propi

L’activitat de blog d’aquesta setmana consistirà en comentar el meu procés tecnològic a partir del vídeo “La competencia digital” de Jordi Adell.

Primer de tot, un primer aspecte que vull comentar, com diu Adell, és que la competència digital avui en dia s’ha de mostrar a l’escola com qualsevol altre capacitat, així com mostrem matemàtiques, llengua..., ja que les tecnologies estan presents en gairebé tots els àmbits i és molt important que els infants les coneguin i tinguin les habilitats necessàries per aprofitar tot el que ens ofereixen.  Com diu Adell, preparar a una ciutadania digital, perquè puguin viure en un món real i també virtual.

Pel que fa a la meva experiència, a Educació Infantil no vaig emprar res de tecnologies. El primer que record és emprar ordinadors a primària, poques vegades, per jugar al joc de Pipo, sobretot a l’assignatura de matemàtiques. Seguidament, també dir que a Educació Secundaria empràvem els ordinadors a algunes assignatures com tecnologia... però penso que li donàvem un molt mal ús ja que només els empràvem per fer algun examen amb un programa, per cercar informació, cercar imatges... és a dir, li donàvem una utilitat bàsica. Considero que a l’escola utilitzàvem els ordinadors com un altre material però no ens formaven per emprar aquest ni per ser uns espectadors crítics, com diu Adell.

Es pot dir que a finals de la meva etapa d’Educació Secundaria va ser quan vaig tenir ordinador a casa, encara que només l’emprava per cercar i filtrar informació i començava a utilitzar alguna xarxa social. Després a Batxillerat hem varen introduir en una altra dinàmica d’emprar les tecnologies, ja que va ser quan vaig començar, molt poc a poc, a compartir informació amb companys i mestres (webs, fòrums...). Per tant, puc dir que la meva experiència més gran i amplia amb les tecnologies és molt recent, a l’etapa universitària. Penso que en aquests últims quatre anys ha estat quan més he aprés de les noves tecnologies i quan més les estic explotant i aprofitant. Considero que tot és molt recent i que dia a dia estic aprenent a utilitzar tecnologies noves que apareixen, a donar usos nous a les que ja conec i a adaptar-les a la meva vida.

A continuació, anomenar les fases d’integració de les TIC segons el projecte ACOT:
  • 1a FASE: ACCÉS. Aprendre l’ús bàsic de les tecnologies.
  • 2a FASE: ADOPCIÓ. Utilitza la tecnologia com a suport de les formes tradicionals d’aprenentatge.
  • 3a FASE: ADAPTACIÓ. Integren les tecnologies en les pràctiques tradicionals. Se centren a menut amb la productivitat dels estudiants: presentacions, gràfics...
  • 4a FASE: APROPIACIÓ. Se centren en el treball cooperatiu, interdisciplinari, basat en projectes d’aprenentatge.
  • 5a FASE: INVENCIÓ : Descobreixen nous usos per a la tecnologia o combinen noves tecnologies de forma innovadora.

 Pel que fa a la meva fase actual amb les TIC, considero que em trobo a la FASE D’APROPIACIÓ. Penso que utilitzo les tecnologies per col·laborar, interaccionar, relacionar-me, aprendre i mostrar... sobretot a l’hora de treballar realitzant treballs amb els companys. Aquesta fase, com he dit, és bastant recent  i penso que cada vegada faig un pas més cap a la cinquena fase.
Finalment, he de dir que com a futura mestra penso que si les tecnologies són ja tan importants en la meva vida, amb més raó s’han de mostrar als infants el més prest possible, ja que ells seran el futur. Considero que aquesta feina de ensenyar als infants a ser ciutadans digitals recau sobre l’escola i sobre la família. Per tant, crec que és essencial la formació en tecnologies dels mestres perquè així puguin utilitzar una metodologia més activa a l’escola on no només mostrin als infants a emprar les tecnologies, sinó que sàpiguen ensenyar AMB tecnologies. Per acabar vull dir que considero que utilitzar les tecnologies com un material més d’ensenyança en les aules d’Educació Infantil encara és molt recent i falta donar una empenta més perquè s’acabi introduir i adaptar bé.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada